پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119058
کليدهايي که قفل بيکاري را باز نکرد
تاریخ انتشار : 1393/07/07 13:16:02
نمایش : 1175
تازه ترين گزارش دولت حاکي از آن است که نرخ رشد اقتصادي بعد از چندين فصل، بالاخره مثبت شد و با نفت ۶.۴ درصد و بدون نفت ۴.۴ درصد شد. کارشناسان مي‌گويند هر يک درصد رشد اقتصادي برابر با ۱۰۰ هزار فرصت شغلي است؛ از اين رو بايد انتظار داشت ۴۴۰ تا ۶۴۰ هزار شغل جديد ايجاد شده باشد، اما در فاصله گزارش دهي دولت از پايان سال ۹۲ تا بهار امسال بر تعداد بيکاران کشور افزوده شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به تازگي آمارهايي از سوي دولت تدبير و اميد در حوزه رشد اقتصادي و مثبت شدن فعاليت‌ها در اين بخش ارائه شده که البته واکنش‌هايي را نيز به همراه داشته است. اولين بار در هفته هاي اخير رئيس جمهور به صورت رسمي اعلام کرد، نرخ رشد اقتصدي کشور مثبت شده است.

کارشناسان مي گويند اينکه دولت در يکسال اخير موفق به مهار قيمت‌هاي افسارگسيخته، ايجاد آرامش در بازارها و اعتمادسازي در بين مردم شده است بر کسي پوشيده نيست و بسيار نيز حائز اهميت است اما اينها تنها مسائل اقتصاد نيست و کارهاي ديگري نيز بايد صورت پذيرد.

گزارش دولت از رشد ۴.۶ درصدي اقتصادي

بانک مرکزي در روزهاي گذشته به صورت رسمي اعلام کرده نرخ رشد اقتصادي با نفت در بهار امسال پس از ماه ها تجربه رشد منفي، با ۶.۴ درصد مثبت شد که اين رشد بدون نفت ۴.۴ درصد بوده است.

به عقيده کارشناسان و صاحبنظران، يکي از نشانه ها و خروجي هاي رشد اقتصادي کشور را بايد در بهبود وضعيت بازار کار کشور جستجو کرد؛ به اين معني که اگر اقتصاد کشور به حرکت در آيد و رشدي داشته باشد، بنابراين اين تحرک بايد تاثير مثبتي را در ايجاد فرصت‌هاي جديد شغلي بازار کار برجا بگذارد.

براساس اعلام مرکز آمار ايران، تعداد بيکاران مطلق کشور در پايان سال گذشته ۲ ميليون و ۴۸۸ هزار و ۳۷۲ نفر بود که اين تعداد نه تنها در بهار امسال کاهش نيافت، بلکه با ۴۱ هزار و ۶۹۲ نفر افزايش به ۲ ميليون و ۵۳۰ هزار و ۶۴ نفر در بهار امسال رسيد؛ بنابراين اثر چنداني در اين بخش مشاهده نمي‌شود.

به گفته کارشناسان، هر يک درصد رشد اقتصادي معادل ايجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلي جديد در کشور است که اگر چنين فرضي را درست بدانيم، بايد انتظار داشته باشيم بين ۴۴۰ تا ۶۴۰ هزار فرصت شغلي در چندماه گذشته ايجاد شده باشد که با اوضاع فعلي بازار کار، بعيد است چنين اتفاقي افتاده باشد.

برخي مقامات ارشد دولت تدبير و اميد مانند محمدباقر نوبخت در واکنش به اينکه چرا اثري از رشدهاي اقتصادي اعلام شده توسط دولت در بازار کار کشور مشخص نيست؟ مي گويد: توليد براي اينکه رشد کند، بايد عوامل مختلف آن رشد داشته باشد که شامل منابع مالي، منابع انساني و منابع طبيعي است.

۶۴۰ هزار شغل جديد ايجاد شد؟

معاون رئيس جمهور اظهار مي دارد: بنابراين اگر سرمايه گذاري افزايش پيدا کند، لزوما به اين معني نيست که به همان مقدار نيروي انساني رشد پيدا کند، زيرا همه سرمايه گذاري ها کاربر نيستند و ممکن است براي رشد توليد از روش هاي تکنولوژي بر و فناوري بر استفاده کنيم.

مباحث مطرح شده از سوي معاون رئيس جمهور بسيار شبيه به مباحثي است که در دولت گذشته درباره عدم ارتباط بين نرخ رشد و ايجاد فرصت‌هاي شغلي مطرح مي شد و در آن زمان نيز کارشناسان اقتصادي عقيده داشتند با نرخ رشد منفي اقتصادي نمي توان انتظار داشت اشتغال جديدي ايجاد شود.

حال نيز همان مباحث گذشته با ادبياتي ديگر مطرح مي شود، با اين تفاوت که در چند سال گذشته کارشناسان به دنبال يافتن ارتباطي بين رشد اقتصادي منفي و ايجاد ميليون‌ها فرصت شغلي جديد بودند و امروز به دنبال يافتن ارتباط بين نرخ رشد اقتصادي مثبت و عدم تاثير آن در بازار کار!

۱۴ ماه از زمان آغاز به کار دولت تدبير و اميد مي گذرد و با وجود اينکه تاکنون آمارهاي گوناگوني از موفقيت در مهار نرخ تورم و حالا درباره وقوع رشد مثبت اقتصادي ارائه مي شود، اما بازار کار کشور همچنان در خواب زمستاني به سر مي برد و اتفاق خاصي که حاکي از تحرک در اين بازار باشد، نمي‌افتد.

در واقع، دولت تدبير و اميد تاکنون نتوانسته به يکي از مهم ترين وعده هاي خود درباره حل مشکل بيکاري و ايجاد رونق در بازار کار جامه عمل بپوشاند و همچنان شاهد رکود در اين بازار و صف طولاني کارجويان در کشور هستيم.

همچنان بيکاري به عنوان مهم‌ترين و دستکم يکي از چند مسئله اصلي خانوار محسوب مي شود و حدود يک مليون و ۲۰۰ هزارنفر از فارغ التحصيلان دانشگاهي کشور که به زودي ۴.۵ ميليون ديگر نيز به آن افزوده مي شود، با بيکاري دست و پنجه نرم مي کنند.

حميد حاج اسماعيلي در گفتگو با مهر با بيان اينکه به نظر مي رسد مقايسه هاي صورت گرفته در نرخ رشدهاي جديد نسبت به وضعيت بسيار بد سال هاي گذشته صورت گرفته باشد، گفت: با اين حال، دولت در سال گذشته در چنين ايامي نرخ رشد اقتصادي را منفي ۵.۶ درصد اعلام کرده بود.

گزارش‌هاي عجيب درباره بيکاري

اين کارشناس بازار کار با تاکيد بر اينکه نمي توان پذيرفت در طول يکسال و در عين حالي که چندان نشانه هايي در اقتصاد و بازار کار از رشد و تحرک وجود ندارد، اقتصاد ۱۰ درصد راه پيموده باشد، اظهارداشت: از سوي در توليد و فروش نفت نيز پيشرفتي نداشتيم که بتوان انتظار داشت، تحرک چنداني در اقتصاد شکل گرفته باشد.

حاج اسماعيلي ادامه داد: در هر صورت اگر رشدي در اقتصاد اتفاق افتاده، بايد نمود آن در بازار کار مشخص باشد. در زمان دولت دهم که رشد اقتصادي منفي بود، گزارش مي‌دادند بازار کار بهبود يافته است که از عجايب بود.

وي تاکيد کرد: اينکه بگويند در طول يکسال اقتصاد کشور از رشد منفي حدود ۶ درصد به مثبت ۶.۴ درصد رسيده اما در اشتغال و بازار کار تاثيري نداشته است، پذيرش را کمي دشوار مي‌کند. البته پيش تر وزير کار اعلام کرده بود ۳۰۰ هزار بيمه شده جديد در کشور به ثبت رسيده است.

اين کارشناس بازار کار اظهارداشت: همچنين تغييري در وضعيت بنگاه‌هاي کوچک اقتصادي ايجاد نشده که بتوان از آن به عنوان نشانه اي از رشد اقتصادي مثبت ياد کرد. اگر دولت به دنبال رشد واقعي اقتصادي است، بايد بنگاه هاي کوچک را توسعه دهد و در اين بخش حرکت ايجاد کند.

به گفته حاج اسماعيلي، اشتغال در کوتاه مدت تنها از طريق بنگاه هاي کوچک اتفاق مي افتد و از سويي در تعاوني ها نيز ظرفيت سازي هاي جديدي ايجاد نشده است. در عين حال، در بخش هاي ماليات و بيمه و سرمايه گذاري هاي جديد داخلي و خارجي نيز تصميمات موثري گرفته نشده که بتوان آنها را مبناي تحرک واقعي در اقتصاد دانست.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html